Als Giel Beelen spreekt van DE zomerhit van 2011, als de krant METRO vrijwel de complete voorpagina reserveert voor een item, als Lange Frans een compliment geeft over de vette beat, als Gerard Ekdom een absolute hitverwachting afgeeft, als Boomerang Cards met spoed ruim 30.000 kaarten laat drukken, en als Justin Bieber twittert: “Whats that ‘Meisjes met IJsjes’ Stuff?”…tja, dan is er toch echt iets aan de hand!

In de race om de zomerhit van 2011 te worden lijkt ‘Meisjes met IJsjes’ een goede kans te maken.

Cabaretiers Edo Berger en Jasper Smit nemen zichzelf niet te serieus maar hebben wel een missie • “Ik wil op mijn 85ste nog herinnerd worden aan dit nummer”

Wat begon als een grap, groeide uit tot de potentiële zomerhit van 2011. ‘Meisjes met IJsjes’ is niet meer dan een lekkere beat met een gekke tekst en een sterke marketingcampagne. Dit alles zonder budget maar met grote ambities. Het idee voor ‘Meisjes met IJsjes’ ontstond toen de twee vrienden en cabaretiers Edo Berger en Jasper Smit met elkaar op vakantie waren. Ze gaven zichzelf de naam Discodip en besloten het idee voor een zomerhit in de praktijk te brengen.

“Toen we dit nummer schreven hadden we geen doel in ons hoofd want we waren lekker op vakantie. Jasper zei af en toe, als er een meisje langs liep, ‘Meisjes…’ En ik maakte dan af ‘… met ijsjes’”, vertelt Edo Berger.

“Op een gegeven moment stonden we in zee naar elkaar te schreeuwen: ‘Edo, ik heb er nog een! Rochella… met stracciatella’”, gaat collega-Discodip Jasper Smit verder.

Eenmaal thuis besloten de vrienden hun contacten aan te spreken om de zomerhit tot een succes te maken. Via een bevriende producer en een paar jonge ondernemers werd ‘Meisjes met IJsjes’ een echt project. Inmiddels is het filmpje op YouTube ruim 60.000 keer bekeken en is er een flinke groep mensen betrokken geraakt bij het nummer.

“Toen we merkten dat het steeds groter werd hadden we zoiets van: ‘nu hebben we een missie’. Kunnen we een zomerhit scoren met niks? Geen budget en iedereen die meewerkt doet het voor de lol. Het lijkt erop dat het gaat lukken”, aldus Berger. Als het aan Discodip ligt zijn de mannen geen eendagsvlieg. “Sterker nog, we hebben al een nieuw nummer geschreven”, verklapt Smit. “Wij willen graag een ‘one hit wonder’ worden met als doel één zomerhit scoren. Ik wil dat mensen op mijn 85ste nog naar mij toe komen met de vraag ‘was jij niet die jongen van ‘Meisjes met IJsjes’?’

Sinds gisteravond staat de nieuwe videoclip online waarin mooie dames op allerlei manieren aan hun ijsje likken. De première van de clip werd vertoond op het zomerse strand van Bloemendaal aan Zee. In gezelschap van een ijscokar en een mooie dame, van top tot teen gehuld in discodip, lieten Berger en Smit zichzelf ontvangen door het publiek. De mannen nemen zichzelf duidelijk niet te serieus en genieten van de roem. Overigens ligt de winterhit al op de plank: ‘Super Coole Nieuwe Bril’.